Zespół

Adam Markuszewski

trener i opowiadacz, założyciel kolektywu jakopowiadac.pl

Od 2015 roku członek Grupy 501, która zajmuje się sztuką opowiadania.
Uczestnik wielu warsztatów z zakresu sztuki opowiadania.

Występował podczas wielu wydarzeń m.in. nocy opowieści podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Opowiadania czy Festiwalu Opowiadaczy w Radomiu.

W 2024 roku jako mentor wspierał trzy osoby – młodych opowiadaczy, którzy przygotowywali spektakle na festiwale w Amsterdamie, Warszawie i Rzymie.

W 2023 roku koordynował cykl warsztatów „Korzenie opowieści” na osiedlu Jazdów.

Opowiadał historie wplatając w nie wspomnienia mieszkańców Odolan na Woli w ramach projektu „Z Ust do ust” realizowanego przez Bibliotekę Publiczną w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy(filia Odolanka).

Prowadził warsztaty w ramach projektu „Nowe Baśnie Warszawy” dla Domu Kultury Śródmieście.

Był mentorem w projekcie Fundacji Ziemniaki, gdzie wspierał tworzenie narracji dla pawilonu komunikacji międzygatunkowej.

Ukończył Szkołę Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP.

W latach 2022 i 2023 był członkiem Kapituły Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

Prowadził warsztaty dla m.in.

  • Muzeum Warszawy (m.in. dla pracowników muzeum, wolontariuszy i młodzieży, w tym w projekcie, który otrzymał pierwsze miejsce w kategorii Projekt edukacyjny w XVIII edycji konkursu „Mazowieckie Zdarzenia Muzealne – Wierzba”),
  • muzeum w Jarosławiu w 2021 i 2024 roku,
  • opowiadaczy i opowiadaczek podczas 5 Taborów Opowiadaczy,
  • Związku Harcerstwa Polskiego,
  • Greenpeace Polska,
  • Uniwersytetu Ludowego w Wolinie,
  • opiekunów i opiekunki kół teatralnych w rozwijaniu kompetencji opowiadackich (dla WCIES).

    Obecnie rozwija wątki połączenia lasu i opowieści (zobacz Leśne Spacery).

    Instagram: Adam Markuszewski Opowiadacz

Jerzy Szufa

z wykształcenia filozof.

Od 9 lat występuje na scenie i prowadzi warsztaty zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci.

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019, 2023)
i programu dla młodych opowiadaczy w Europie (FEST).

Tutor w Mazowieckiej Szkole Opowiadaczy.

Szkolił się pod okiem wybitnych opowiadaczy takich jak Nick Hennessey. Absolwent Studia Teatralnego Baza.

Tworzył takie programy, jak: „Opowieści nieoczywiste”, „12 okien i inne historie”, „Opowieści słoneczne i księżycowe”, „O pierwszych dźwiękach”, „Dźwięko-bajki”.

Występował podczas wieczorów opowieści i festiwali w Polsce, a także na Międzynarodowym Festiwalu Opowiadaczy Kathakar w Indiach.

Współpracował m.in. z: Muzeum w Jarosławiu, Muzeum Łazienki Królewskie, Teatrem Ochoty, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, CK Zamek w Poznaniu, Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu, Mazowieckim Instytutem Kultury, a także z domami kultury, bibliotekami, szkołami i przedszkolami. Autor projektu „Opowiadacze zaangażowani” nagrodzonego w konkursie IMPULS KULTURY w kategorii: „Projekt storytellingowy”.


Więcej: www.opowiadacz.com

Aleksandra Pronobis-Polatyńska

psycholożka, terapeutka, psychotraumatolożka, trenerka.


Ukończyła Wydział Psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Podyplomowo
ukończyła Szkołę Trenerów Biznesu TROP oraz Studium Treningu Grupowego i Edukacji o
Człowieku, jego rozwoju, zdrowiu i patologii w Instytucie Treningu i Edukacji Psychologicznej
w Krakowie, Psychotraumatologię, w latach 2005 – 2010 szkoliła się w zakresie psychoterapii
w Polskim Instytucie Ericksonowskim.


Przez trzy lata pracowała w I Katedrze i Klinice Psychiatrii Akademii Medycznej w Warszawie.

Od 15 lat buduje i prowadzi autorskie projekty z zakresu rozwijania umiejętności
psychospołecznych; umiejętności wychowawczych dla rodziców i nauczycieli, a także
warsztaty dla młodzieży. Prowadzi grupy rozwoju osobistego i wsparcia dla kobiet, pracuje
warsztatowo i terapeutycznie z rodzinami. Od lat szkoli opiekunki w żłobkach i klubach
dziecięcych według autorskiego projektu zatwierdzonego przez Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej; napisała podręcznik do tego kursu. Prowadzi diagnostykę dzieci i superwizję
zespołów w żłobkach i przedszkolach. Prowadzi programy wspierające rodziny adopcyjne i
zastępcze, była ekspertem Fundacji Itaka w zakresie pomocy rodzinom dotkniętym
porwaniem rodzicielskim. Merytorycznie koordynowała przez dwa lata program Opiekuna
dziennego w Warszawie – prowadziła szkolenia Opiekunów i Wolontariuszy, warsztaty dla
rodziców, monitoring punktów i superwizję opiekunów. Prowadzi superwizję dla zespołów
świetlic socjoterapeutycznych. Zawodowe zainteresowania oscylują wokół relacji
małżeńskich, transmisji wielopokoleniowych wzorców i przekazów rodzinnych, roli dziecka w
rodzinie.


Jako opowiadaczka od 2014 r. współtworzy Grupę 501. Szuka opowieści, które niosą głęboki
sens, szukają odpowiedzi na egzystencjalne pytania i wątpliwości. Opowieści, które
poruszają emocje, odwołują się do pierwotnych instynktów, niosą ponadczasowe wartości i
maja moc terapeutyczną. Opowiada dla dorosłych i dzieci.

W 2022 r. została laureatką
Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej za projekt „Drzewo życzeń. Opowieści z bliska i
z daleka”.

Mirella Gliwińska. BabaBaya

Jest opowiadaczką historii, opowiada od kiedy pamięta. Najbardziej lubi historie, które mają drugie dno, są nieoczywiste, które można opowiadać na wiele sposobów i szukać w nich ukrytych znaczeń.

Jej debiut sceniczny miał miejsce na 9. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Opowiadania w Warszawie, w 2014 r. Pokazała wtedy spektakl „Kamienny kwiat”, w którym w niezwykły sposób połączyła swoją miłość do tańca, muzyki i opowiadania. Spektakl powstał w konwencji flamenco. Towarzyszyli jej Nadia Mazur – tancerka, Tomasz Skłodowski – gitarzysta flamenco i Magdalena Gnatowska, która wyreżyserowała całość. Kanwą spektaklu była baśń z Uralu, ze zbioru Pawła Bażowa „Malachitowa szkatułka”.

Potem powstało jeszcze kilkanaście spektakli narracyjnych dla dzieci i dla dorosłych. Niektóre na podstawie jej autorskich tekstów, inne będące adaptacjami książek lub kompilacją tradycyjnych baśni i tekstów współczesnych.

Zawsze stara się łączyć narrację z muzyką i/lub tańcem. Do współpracy zapraszała artystów specjalizujących się w sztukach, które nawiązują do tradycji z których wywodziły się opowieści lub takich, którzy dzięki swoim umiejętnościom, mogą zbudować niezwykły, bardzo oryginalny klimat przedstawienia. A najchętniej tych, którzy łączą obie te umiejętności.

Występuje na scenach teatralnych i w centrach kultury dla dużych widowni, ale ceni sobie również kameralne spotkania w bibliotekach, kawiarniach, czy placówkach pedagogicznych.

Kolejnym, niezwykle satysfakcjonującym doświadczeniem, jest dla niej prowadzenie warsztatów wprowadzających do sztuki opowiadania. Prowadziła je indywidualnie oraz we współpracy z innymi opowiadaczami, między innymi dla: Kongresu Edukacja i Rozwój, Stowarzyszenia Żywego Słowa, Uniwersytetu Dziecięcego, Fundacji LuxSfera, Akademii Opowiadania Historii czy Mazowieckiej Szkoły Opowiadaczy.

Warto jeszcze wspomnieć o jej dwuletniej współpracy z internetowym radiem Dimash. Była w grupie osób tworzących to radio, odpowiadała za jego poziom artystyczny i merytoryczny. Miała tam swoje autorskie audycje, w tym cykl wywiadów „Goście radia Dimash”, dwa sezony „Opowieści z Wielkiego Stepu” w ramach których emitowano baśnie kazachskie w jej tłumaczeniach i adaptacji, audycje muzycznie z autorskimi tekstami, audycje prowadzone na żywo.

Bardzo interesują ją wszelkie formy dialogu międzykulturowego i kształcenie umiejętności takiego przekazywania opowieści, żeby zachowując swoją autentyczność, zostały podawane w sposób na tyle zrozumiały dla polskiego odbiory, żeby mógł utożsamić się z bohaterami, ich wyborami i wartościami.

Anna Jantos

Opowiadaczka i trenerka. Członkini Grupy 501 oraz Stowarzyszenia Trenerskiego Organizacji Pozarządowych. Prelegentka w ramach programu samokształcenia pracowników Urzędu m.st Warszawy.

Szuka w opowieściach odpowiedzi, inspiracji oraz nowych zastosowań. Dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. 

Prowadziła m.in:

– warsztat “Kim jest Twoja organizacja? Jaka jest jej opowieść”, czyli jak wykorzystać storytelling do promocji, budowania marki i komunikacji na zewnątrz i wewnątrz organizacji, dla podopiecznych Stowarzyszenia BORIS oraz Greenpeace Polska, 

– warsztat „W poszukiwaniu starych opowieści. Reinterpretacja narracji metodami storytellingu”, dla pedagogów, podczas IV Konferencji Teatralnej, 

– kurs kreatywnego pisania w ramach projektu „Nowe Baśnie Warszawy”,  realizowanego przez Dom Kultury Śródmieście,

–  warsztat „Bohater jest Twój”, dla opowiadaczy z całej Polski, podczas Przystanku Tabor Warszawa, 

– szkolenie “Jak napisać projekt, żeby czytali”, dla mieszkańców Warszawy zgłaszających projekty z budżetu obywatelskiego. 

Wspiera indywidualnie organizacje pozarządowe w opowiadaniu własnej historii. 

Ponadto robi to co kocha najbardziej, czyli opowiada: wraz z grupą 501 podczas wieczorów dla dorosłych i poranków dla dzieci. Tworzy też własne spektakle narracyjne we współpracy z muzykiem: „Jej szkielet”, „Blues Story. Opowieść z podróży”, „Na afrykańskich i azjatyckich szlakach” – program zrealizowany na zlecenie Muzeum Etnograficznego w Warszawie.